Noua piramida alimentara – sfaturi si recomandari utile


Noua piramida alimentara – sfaturi si recomandari utile

Fructele si legumele sunt vedetele noii piramide nutritive, quinoa se afla pe lista, iar zaharurile sunt strict interzise.

70% dintre dieta noastra ar trebuie sa fie bazata pe plante (legume si fructe), conform noii piramide nutritive realizate de catre specialisti in nutritie din Australia.

Piramida alimentara ne este cunoscuta inca din scoala primara, atunci cand se incepe promovarea unui echilibru nutritiv, bazat pe combinarea tuturor tipurilor de alimente, in cantitatile recomandate de specialisti.

Mai multe fructe si legume
Multa vreme, inca de la aparitia sa, din anul 1980, piramida alimentara a avut ca baza cerealele, fiind urmate de fructe si legume, de carne, oua si branzeturi si in final, de grasimi (dulciurile).
Specialistii nutritivi australieni ne propun o noua interpretare a piramidei, tinand seama de stilul de viata modern, sedentar si supraincarcat.

Astfel, in noua interpretare, cel mai mare aport in au fructele si legumele, datorita continutului mare de vitamine, a aportului de energie si a nivelului scazut de grasime pe care il au.
Nutritionista Catherine Saxelby considera ca este benefic sa punem ca baza a piramidei consumul de fructe si legume, fiind urmat de consumul de cereale (paine, orez,paste), pentru a asigura aportul necesar de vitamine, nutrienti esentiali si energie organismului.

Spune “nu” zaharului
Anterior, in varful piramidei se aflau grasimile – untul, margarina si zaharurile (dulciurile). Specialistii australieni in nutritie inlatura zaharul din varful piramidei (care reprezinta alimentele care ar trebui consumate cel mai rar) si ne reamintesc, pe cat posibil, sa incercam zi de zi, sa reducem consumul de zahar si sare cat mai aproape zero.

“Cerealele bune”
Piramida alimentara create de specialistii australieni ne atrage atentia asupra cerealelor bune care sunt recomandate pentru consum, aflate pe pragul al doilea al piramidei, imediat dupa fructe si legume. Acestea sunt: cerealele integrale, orezul brun, ovazul, painea graham, painea cu secara, quinoa, painea grau intreg.

Varietatea proteinelor
Proteinele din carne, oua si peste sunt inca vedetele celui de-al treilea prag al piramidei alimentare, insa pe acelasi prag apar si alternativele lor “vegetariene”, pe care suntem sfatuiti sa le combinam cat mai des cu proteinele animale, pentru un echilibru alimentar. Nucile, semintele si soia impart al treilea nivel de alimente benefice pentru organism, alaturi de carnea slaba, oua, branza slaba si pestele.

Condimenteaza-ti viata
Pentru prima data, ierburile (mirodenii si condimente), sunt mentionate in cadrul piramidei alimentare
Specialistii australieni considera ca prin adaugarea acestora, nu numai ca reusiti sa oferiti un gust bun tuturor preparatelor culinare, ci reusiti saq cresteti si aportul de antioxidanti si sa reduceti din consumul de sare.

Va recomandam o dieta cat mai echilibrata, variata si sanatoasa!