Rolul cerealelor integrale in alimentatie si sanatate


Cerealele integrale sunt sursa majora de  glucide complexe prin amidon,  precum si  de fibre solubile si insolubile, cu efecte benefice  dovedite asupra starii de sanatate

Beneficii medicale dovedite

  1. Actiuni hipolipemiante : Scad colesterolul total, LDL colesterolul ( “colesterolul rau” ), scad trigliceridele  prin fitoestrogenii din taratele  de grau, ducand astfel la scaderea depunerii grasimilor in vase sanguine, influentand gradul  de ateromatoza  vasculara   Astfel, germenii de grau ar ocupa pozitia a doua in randul vegetalelor cu cel mai mare continut de fitosteroli, compusi cu o structura asemanatoare cu cea a colesterolului, doar  2 grame pe zi din acesti compusi reduc colesterolul cu aproximativ 10%, in doar 2 saptamani
  2. Actiuni cardiovasculare Painea  integrala de grau, taratele de grau, germenii de grau au beneficii incontestabile asupra  bolii coronariene , comparativ cu fainurile albe,rafinate , consumul lor ducand la scaderea incidentei acesteia.
  3. Actiuni digestive  Fibrele din cereale integrale  , prin accelerarea tranzitului intestinal, prin cresterea volumului bolului fecal , prin alterarea metabolismului bacterian  si prin scaderea concentratiei unor compusi toxici din colon,  duc la ameliorarea constipatiei, si la preventia cancerului de colon.Studiii medicale efectuate in Marea Britanie au aratat ca fibrele care se gasesc in painea facuta din  faina  integrala, previn cancerul colorectal in proportie de 20%, daca se consuma de 3 ori pe zi, dupa cum se mentioneaza in British Medical Journal.
  4. Actiuni antihipertensive Cerealele integrale, consumate regulat, scad  si mentin optime valorile tensiunii arteriale, reducand astfel rata  aparitiei   evenimentelor cardiovasculare grave.
  5. Preventie antidiabetica Cerealele integrale scad insulinorezistenta prin actiunea fitoestrogenilor, acizilor grasi polinesaturati si diminueaza astfel aparitia diabetului zaharat . American Diabetes Association recomanda un aport de fibre de 17g la 1000 kcalorii pentru preventia Diabetului Zaharat de tip 2
  6. Efecte Hipoglicemiante Au efect favorabil asupra glicemiei , cerealele  integrale avand index glicemic scazut, scazand amplitudinea valorilor glicemice postprandiale .
  7. Efecte  antiobezitate Consumul regulat de cereale integrale a fost corelat  invers cu indicele de masa corporala  in studiul CARDIA ( Coronary Artery Risk Development in Young adults), datorita  volumului  mare dupa ingestie,  continutului  energetic scazut, evacuare gastrica prelungita si  rata de absorbtie buna si prelungita   a  glucidelor si nutrientilor ducand  la scaderea in greutate si preventia obezitatii.
  8. Actiuni antiiiflamatorii   Rol antiinflamator  si antitumoral  prin fitoestrogeni si oligominerale.
  9. Actiuni proimunitate Actioneaza benefic asupra sistemului imunitar prin  continutul in Magneziu, care ajuta la eliberarea energiei din muschi si prin  continutul in Selenium care este antioxidant.
  10. Efecte pe sistemul nervos    Ajuta la buna functionare a sistemului nervos  central, atat prin furnizarea de glucide cat si prin furnizarea de vitamine  B si  acid folic
  11. Beneficii in perioada graviditatii Sunt recomandate  ferm femeilor insarcinate pentru combaterea constipatiei, mentinerea in parametrii normali a  valorilor tensionale si a glicemiei, Astfel se evita  cresterea excesiva in greutate in timpul sarcinii, aparitia diabetului gestational ,si a complicatiilor vasculare ,  ajutand  totodata si la dezvoltarea armonioasa a fatului prin aport de acid folic

Aceste beneficii ale cerelaleor integrale au fost confirmate prin datele obtinute   intr-un studiu pe termen lung realizat de prestigioasa Facultate de Sanatate Publica de la Harvard. Pentru a trage aceste concluzii, cercetatorii de la Harvard au analizat date referitoare la modul in care s-au hranit peste 74.000 de femei si 43.000 de barbati, de la mijlocul anilor ’80 pana in 2010, in cadrul unuia dintre cele mai ample studii de acest gen realizate vreodata in Statele Unite.
Ei au demonstrat ca o singura felie de paine integrala (28g) consumata zilnic scade cu 5% rata mortalitatii si cu 9% rata mortalitatii determinata de bolile cardiovasculare.

Cum alegem sortimentul de paine cel mai adecvat?

Doar faptul ca painea are culoarea  neagra si denumirea este de “paine neagra”, nu inseamna ca este facuta din faina integrala, si ca  se respecta metoda corecta de fabricatie.

Din ce se poate obtine culoarea “neagra”, aparent sanatoasa a multor sortimente  de paine existente pe piata? Simplu! Se adauga  pentru culoare si gust melasa, caramel,  in  baza de amestec de fainuri albe cu faina de porumb,

Caramelul, cunoscut şi sub denumirea de E 150, se găseşte sub forma a patru aditivi: caramelul natural, caramelul sulfit de sodiu, caramelul sulfit de amoniu şi caramelul amoniacal.
De ce sa alegem   pentru dieta noastra zilnica painea Grau Intreg de la Vel Pitar?

Deoarece  este  facuta din  faina integrala de grau, cu grad de extractie 100% datorate tehnologiei morarilor de la 7 Spice . Painea Grau Intreg  de la Vel Pitar este  o paine care nu a fost congelata anterior, o paine care  a fost votata “ Painea anului”  in cadrul concursului de produse noi desfasurat in 2010 la a XX-a editie a simpozionului anual al ASMP    drept cea mai de incredere marca de panificatie .

In comparatie cu painea alba , painea Grau Intreg are de 2,3 ori mai multe fibre, de 2 ori mai multe minerale si cu 33% mai putine glucide, fiind astfel aliment de baza in orice plan alimentar

Dr. Ileana Stamate
Medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice